Wednesday, January 25, 2012

kisah benar aku dan dia.....

          satu gelakan kuat kudengari dari dalam bus...kami dicampak dengan ais yang sudah disedut airnya sampai ke sisa..nasib baik tak kena muka...itulah gelagat nakal budak-budak sekolah kebangsaan biasa yang selalu menyakat kami..waktu itu,aku berada ditingkatan 5 bumi SMKANI...

Boleh dikatankan 70% pelajar-pelajar yang menghuni sekolah budak-budak nakal tadi tidak menetap di asrama dan selalu menaiki bus sekolah pakcik Ali. pak cik Ali pula seperti biasa akan terlebih dahulu menjemput budak-budak sekolah kebangsaan biasa pada waktu pulang..

Almaklumlah..kami budak sekolah agama pulang lewat sedikit kerana solat zohor berjemaah dan masih berbaki dua sesi pembelajaran usai solat zohor. ironi nya,kenapa kami dilemparkan dengan ais?mereka nk test power tudung labuh kami. mereka selalu kata yang kami ke sekolah pakai kain sembahyang, wat tudung 2 in one..selimut vs kain sembanhyang. 

            oleh tu mereka suka sangatlah sakat kami...tak kire waktu dan tempat diaorang tu..ape ade pda hati kami? marah lah waktu tu...hehehe biase la darah tengah mude...tapi marah kami hanya pada mengetap bibir..tidak pada kata-kata hemburan sumpah atau tindakan kasar.kami hanya berada di stesen bus menumpang teduh dari sang suria sambil menunggu ayah datang menjemput..itu kisah 4 tahun lalu yang ku tinggalkan...indah bila dikenang..


              cerita rentetan dari sekolah terus menghambatku ke tangga universiti..sewaktu mula aku sebagai anak manja belajar untuk pulang ke bumi pantai timur dengan bus dalam perjalanan ku selama 9 jam..satu teguran dari seorang kaum adam.."adik tak takut susah ke nak naik bus nanti dengan pakaian macam ni?" gatal-gatal mulut ku ingin menjawab..habis takkan nk pakai mcam pakcik...tapi niatku hanya dikerongkong...aku just cakap. "takpe la pakcik..InsyaAllah kalau saya susah pasti Allah titipkan pertolongan untuk saya". so ape sebab saya perlu tukar tudung saya...Alhamdulillah setakat ni bile balik dengan bus takde plak payah nyer...


                   Begitu juga dikampus,ditakdirkan suatu hari aku ke libry untuk mencari bahan assignment,aku just bawak laptop,kad matrik untuk punch, bawak kunci bilik. malas plak rasenye nak bawak beg..sebab kene tinggal jugak beg kat luar libry..dalam kotak besi berbayar. satu lagi sebab tak bwk beg sebab aku memang tak reti betul nk gune mesin simpan barang berbayar tu...aduh malu....!

              Berbalik pada cerita tadi..punya la syok nyer aku wat keje sampai tak sedar hari dah semakin hmpir ke senja. so dengan langkah Bismillah..aku mengatur langkah menuju lobi library dan kluar..berjalan pulang ke kolej penginapan,tiba-tiba rezeki dari Mikail mencurah-curah membasahi bumi..aku panik seketika.".hujan..habis la basah laptop aku.. " dengan tibe2 ku melindungi lap top ku disebalik tudung labuh yang ku pakai.."tawakal ye ,mintak2 tak basah" 


            Alhamdulillah setelah sampai dibilik.pakaian ku lencun tetapi laptop ku selamat..masih hangat didalam pelukanku..Subhanallah..satu barang yang berharga bagi seorang mahasiswa dapat diselamatkan dengan izin Allah oleh sehelai tudng labuh yang digelar selimut dahulu...aku tersenyum syukur...


          kuliah berjalan seperti biasa, aku dengan seorang sahabat juga mengenakan tudung labuh,tetapi memakai tudung labuh yang tiga segi bidang 60. kami ralit mendengar pengajaran oleh lecturer kami. tiba2 si sahabat membisikkan sesuatu "alamak....aku period la....dah kene baju mcm mane ni..." 

         Aku ligat berfikir sambil tersenyum...ting... satu mentol lampu menyala di kepalaku...hihihi...aku kemudian membalas bisikan si teman yang gundah "macam ni,,,kite g toilet ikut pintu belakang,aku escort kau,.nnti aku try settle problem ni..."  ceh ala-ala power puff girl la plak...ok2 sambung ngomel ni...aku pun kluar dengan sahabat yang "mazurah" tu ke toilet berhampiran..mjur la takde orang sangat kat toilet tu..emm i mean,tak trafic jem la...sebb kelas masing2 tak habis lagi...

             so aku dengan slumber tutup pintu besar toilet...trus buang tudung labuh aku. "cepat,meh kite tukar tudung..kalau pakai yang labuh ni.boleh lindung tempat baju yang kene darah kat blakang tu...tpi sebelum tu awak basuh la skit2...at leat bekas sikit2 je tinggal..yang dalam2 tu setle sendiri ek..nah pegi pakai..."  arah ku....setelah selesai kami bertukar tudung,dengan tibe2 aku bertudung bidang 60 tu...hai malu la plak nk masuk kelas...so kami tunggu sampai kelas hbis,bru kami masuk ambil beg dan balik..satu lagi kejadian yang memerlukan pertolongan si tudung labuh ni..




                      paling penting sekali adalah,tudng labuh ni dapat cover kite punye dada..sebb situ lah mahkota kita,kalau pakai tudung singkat confirm bile berdepan dengan laki nak2 time discution.kite asyik baiki2 je tudng tu...malu kot...kalau pakai tudng labuh,dah jauhkan dri pandangan laki..at least pakai lah yang menutup seluruh dada...bukan menutup suku dada...


                        pakai tudung labug takde orang laki nak nnti...sape kate macam ni? ngarutlah..cube tgok si gadis bertudung labuh..kebanyakan kawin awal,kawin mude,comey2 la time mereka kawin tu...sebab? "sebaik-baik wanita ialah yang tidak memandang dan dipandang oleh lelaki"...laki mat rempit kalau tanye nk yang mane wat bini...mesti jawab "nak yang masih dara la bro...nak yang tutup aurat...aku sorang je yang boleh tegok...ape barang main tayang-tayang depan smua org pastu nak bagi aku..." low taste beb...."


                     doaku diawal pagi menggarap coretan ni...semoga pemakain ku tidak mendatangkan fitnah dan semoga aku sentiasa istiqamah....sesungguhnya"wanita yang baik itu untuk lelaki yang baik dan wanita yang jahat itu untuk lelaki yang jahat"


wallahhu a'lam....ps: tulisan salah eja takpe ek..


Diari islamik owner text





1 comment: