Friday, July 22, 2011

Mujadadatunafs & Riadhatunnafs....

Dua orang pelajar sedang berjalan-jalan sambil berbual-bual. Seorang pelajar lebih tua dari yang seorang lagi. Dialog mereka seperti berikut.

Pelajar Muda :
Rupa-rupanya riadhatunnafs itu penting untuk kita memperbaiki diri. Saya ni tak tahulah. Kalau diuji, boleh ke tidak saya ni melakukan riadhatunafs.

Pelajar Tua :
Kalau dah diuji, apa pulak nak riadhatunafs. Mujahadah sajalah.

Pelajar Muda : Eh! Ada beza ke?

Pelajar Tua: Ialah. Mujahadatunafs itu memerangi atau melawan hawa nafsu. Kita kena menahan diri. Kalau kita diuji dengan kesusahan, kita tahan diri dari marah ke, melenting ke, kecewa ke, putus asa ke. Kalau kita diuji dengan kesenangan pula, kita kena tahan diri dari melonjak-lonjak kegembiraan dan lupa diri .

Pelajar Muda : Habis riadhatunnafs tu macam mana pulak?

Pelajar Tua : Riadhatunnafs itu latihan rohani. Konsepnya cari-cari pasal. Tak payah tunggu diuji. Kalau kita rasa kita ni penakut, bawa-bawalah diri jalan sorang-sorang dalam hutan waktu malam. Lebih baik lagi pilihlah malam hujan ribut dan angin kencang. Itu lagi berkesan.

Pelajar Muda : Ya Allah ngerinya! Tiada jalan lain yang lebih senang ke?

Pelajar Tua : Ada. Cari kawasan kubur lama yang terbiar yang penuh semak-samun dan pokok-pokok besar. Biar jauh sikit dari kampung orang, agak-agak kalau menjerit sekuat-kuat hati pun orang tak dengar. Bawalah diri tidur di celah-celah kubur sorang-sorang. Mula dari lepas Isyak sampai ke Subuh. Lebih baik pilih malam bulan mengambang. Cara ini mudah sikit, tak payah jalan-jalan. Tidur saja.

Pelajar Muda : Hee!! Ini dua kali ngeri.

Pelajar Tua : Yalah. Tapi dua kali ganda pulak keberkesanannya.

Pelajar Muda : Rasa-rasanya tak sangguplah saya.

Pelajar Tua : Itulah sebabnya tak ramai orang suka mendidik nafsu.


Allah berfirman dalam Al Qur'an :
Maksudnya
Dan mereka yang bersungguh-sungguh berjuang di jalan-jalan Kami pasti Kami tunjukkan jalan-jalan Kami. Sesungguhnya Allah pasti bersama dengan orang-orang baik. (Al Ankabut: 69)
Tuhan berjanji sungguh-sungguh akan membantu orang yang mujahadah tadi, Tuhan menegaskan lagi bahwa Tuhan bersama orang-orang yang berbuat baik... :)

No comments:

Post a Comment